Cache-o-strade

Tijdens Géonord anno 2018 logden we met z’n drieën een eerste powertrail van 300 caches. We: dat zijn LadyLinneke, Azafady en Merino oftewel Team LAM. Meteen verbrijzelden we ons persoonlijk dagrecord wat betreft gevonden caches. Dat bracht ons op het idee om op het stukje fietsostrade langsheen Ekeren en Merksem, waar 2/3 van ons team woont, een reeks challenges kort na elkaar te leggen.

Dat plan verwaterde echter omdat de criteria voor challenge caches veranderden : ze mochten niet meer tijdsgebonden zijn.

Fietsen in 2020: de aanleiding

En dan komt het gehate jaar 2020 – begrijp: corona breekt uit. Niet-essentiële verplaatsingen zijn verboden tijdens de eerste lockdown. Men mag buiten bewegen, maar dan ook letterlijk in beweging blijven en bijvoorbeeld niet op een bankje gaan rusten (LOL). En wat gebeurt er? De luchtkwaliteit gaat er op vooruit en de Vlamingen herontdekken de fiets. België is en blijft duidelijk een fietsland! En ook nà de lockdown, terwijl het buiten warmer wordt, blijft men fietsen. Studies wijzen uit dat het fietsverkeer in Vlaanderen in die periode aanzienlijk toeneemt (lees dit stuk van de VRT), en de verkoop van elektrische fietsen zit in de lift.

Op een mooie namiddag eind juni zit Team LAM op een terrasje… en komt de fietsostrade weer ter sprake.

Voor wie fietsostrades niet kent: fietsostrades zijn ook gekend als fietssnelwegen. Een fietssnelweg is in principe een fietspad dat ontwikkeld is voor een vlot woon-werk verkeer met de fiets. Zo zijn er fietssnelwegen aangelegd om steden, woongebieden en belangrijke tewerkstellingsplekken met elkaar te verbinden door kwaliteitsvolle fietspaden. Fietsostrades kan je herkennen door de blauwe driehoek met een witte F in.

De uitwerking van de Cache-o-strade

Die namiddag wordt er gebrainstormd dat het een lieve lust is! Kaartjes van de F14 en de F1 worden bekeken, gemeentegrenzen bepaald, collega’s gecontacteerd met de vraag of ze het stukje met hun postnummer willen opvullen, afspraken worden gemaakt omtrent de nummering, de staches, de icoontjes, de multi’s, noem maar op.

In de weken erna wordt het concept verfijnd en komt Merino met de toepasselijke naam ‘Cache-o-strade’ op de proppen. 🙂

Het resultaat belooft stevig wat fietswerk!

Zowat 2 maanden later liggen er meer dan 150 tradi’s en eenvoudige multi’s langsheen een traject dat zich uitstrekt vanaf de Nederlandse grens in Essen tot tegen Vilvoorde, goed voor zowat 65 km fietsplezier. Ze verbinden de F14 (Essen-Antwerpen), het Ringfietspad (Antwerpen) en de F1 (Antwerpen-Brussel). Voor elke postcode werd een andere CO geënthousiasmeerd, die verantwoordelijk is voor zijn stukje volgens gemeenschappelijke afspraken. Sommigen zijn heel geroutineerd, anderen waren aan hun eerste legsels toe maar worden door ons ‘gecoacht’. Het resultaat op de kaart ziet er nu als een heuse powertrail uit!

De Cache-o-strade: een schot in de roos.

En blijkbaar is daar behoefte aan. De enthousiaste logs over de Cache-o-strade overtreffen onze stoutste verwachtingen en weerspiegelen de populariteit van deze trail. Men gaat er op diverse manieren mee om: sommigen pikken enkele caches mee op weg naar het werk. De die-hards nemen de trein naar één beginpunt (startpunt Essen: GC8Y3WZ – eindpunt Zemst: GC8ZPXA) en fietsen helemaal tot het andere uiteinde terug. Anderen verdelen hem in stukjes, maken er een meerdaagse van en pikken links en rechts wat extra caches mee. Of ze rapen in noordelijke richting de tradjes op en komen in zuidelijke richting via de multi’s terug. Iemand had zelfs op Moederdag zijn moeder gedwongen om een eindje mee te fietsen; er waren toendertijd toch niet veel alternatieven!

Conclusie: in deze bizarre tijden is fietsen een uitlaatklep. We bewegen, zijn in de open lucht, het is laagdrempelig en iedereen kan het! Als je dat ook nog eens kan combineren met lekker wat caches rapen, kan je dag toch niet meer stuk?

3 gedachten over “Cache-o-strade”

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.